Gelöst

Problem with Cisco CallManager 11/CUBE configuration and DeutschlandLAN SIP-Trunk

vor 5 Jahren

First of all, please apologize that I write in English - my German simply isn't good enough.

 

We've begun converting our offices, that all use a Cisco CallManager setup with local ISR 43x1 as CUBE, from ISDN to SIP and we simply cannot get the setup to work.

 

We've followed the following guide from Cisco but either it contains errors or the systems has changed since it was written back in 2017:

https://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/collateral/enterprise/interoperability-portal/connecting-unified-communication-manager.pdf

 

If we configure the SIP trunk as described, we seem unable to register the SIP trunk. If I look at the packages with Wireshark I can see that one of the problems seems to be that the line "registrar dns:sip-trunk.telekom.de expires 240 tcp auth-realm siptrunk.telekom.de" in the section "sip-ua" seems to trigger the ISR unit to try to resolve sip-trunk.telekom.de. First by trying to get the SRV for _sip._tcp.sip-trunk.telekom.de and then by trying to resolve the A-record for sip-trunk.telekom.de but since neither exists this off course fails.

 

At the same time I can also see that if we try to dial out it resolves (successfully) the SRV record for _sip._tcp.reg.sip-trunk.telekom.de which corresponds to the proxy defined in dial-peer, which works fine and then sends an INVITE. This is gets a 100 Trying response from Telekoms systems followed by a 403 Forbidden.

 

That leads me to believe that there is an error in the documentation regarding the "sip-ua" section. If I change it to "registrar dns:reg.sip-trunk.telekom.de ….." I can see that it tries to send a REGISTER request and that we now get the response "404 Not Found".

 

I have an external company looking at the problem (I'm no expert on this topic myself) but at the same time I'm trying to look for answers myself or at least hints that I can pass on to them.

 

So my question is if someone has a working SIP setup where they use Cisco CallManager and a Cisco CUBE an where you'd share some of the routers configuration with me - specifically I'm interested in seeing the dial-peers (both in and outbound) as well as the sip-ua section so that I can compare it to the ones that we have (and that's been set up according to Cisco's documentation).

 

With regards,

Martin Moustgaard

 

 

 

EDIT (aluny)

Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator (kostenlose Version)

 

Zuerst entschuldigen Sie bitte, dass ich auf Englisch schreibe - mein Deutsch ist einfach nicht gut genug.

 

Wir haben damit begonnen, unsere Büros, die alle ein Cisco CallManager Setup mit lokaler ISR 43x1 als CUBE verwenden, von ISDN auf SIP umzustellen, und wir können das Setup einfach nicht zum Laufen bringen.

 

Wir haben die folgende Anleitung von Cisco befolgt, aber entweder enthält sie Fehler oder das System hat sich seit der Erstellung im Jahr 2017 geändert:

https://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/collateral/enterprise/interoperability-portal/connecting...

 

Wenn wir den SIP-Trunk wie beschrieben konfigurieren, scheinen wir nicht in der Lage zu sein, den SIP-Trunk zu registrieren. Wenn ich mir die Pakete mit Wireshark anschaue, kann ich sehen, dass eines der Probleme darin besteht, dass die Zeile "registrar dns:sip-trunk.telekom.de expires 240 tcp auth-realm siptrunk.telekom.de" im Abschnitt "sip-ua" die ISR-Einheit dazu zu bringen scheint, zu versuchen, sip-trunk.telekom.de aufzulösen. Zuerst durch den Versuch, den SRV für _sip._tcp.sip-trunk.telekom.de zu bekommen und dann durch den Versuch, den A-Record für sip-trunk.telekom.de aufzulösen, aber da beides nicht existiert, schlägt dies fehl.

 

Gleichzeitig kann ich auch sehen, dass wenn wir versuchen auszuwählen, es den SRV-Record für _sip._tcp.reg.sip-trunk.telekom.de auflöst (erfolgreich), der dem in dial-peer definierten Proxy entspricht, was gut funktioniert und dann einen INVITE sendet. Dieser erhält eine 100 Versuche Antwort von Telekoms Systemen, gefolgt von einem 403 Forbidden.

 

Das lässt mich vermuten, dass es einen Fehler in der Dokumentation bezüglich des "sip-ua"-Abschnitts gibt. Wenn ich ihn in "registrar dns:reg.sip-trunk.telekom.de ....." ändere. kann ich sehen, dass es versucht, eine REGISTER-Anfrage zu senden und dass wir nun die Antwort "404 Not Found" erhalten.

 

Ich habe eine externe Firma, die sich mit dem Problem beschäftigt (ich bin selbst kein Experte auf diesem Gebiet), aber gleichzeitig versuche ich selbst nach Antworten zu suchen oder zumindest Hinweise zu geben, die ich an sie weitergeben kann.

 

Meine Frage ist also, ob jemand ein funktionierendes SIP-Setup hat, bei dem er Cisco CallManager und einen Cisco CUBE benutzt und bei dem Sie mir einige der Router-Konfigurationen mitteilen würden - speziell bin ich daran interessiert, die Dial-Peers (sowohl in und outbound) sowie die sip-ua-Sektion zu sehen, damit ich sie mit denen vergleichen kann, die wir haben (und die gemäß Cisco's Dokumentation eingerichtet wurden).

 

Mit freundlichen Grüßen,

Martin Moustgaard

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  • Akzeptierte Lösung

    akzeptiert von

    vor 5 Jahren

    Hi Martin,

     

    either your INVITE is malformed or it does not reuse the TCP connection used to register the Trunk.

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  • Akzeptierte Lösung

    akzeptiert von

    vor 5 Jahren

    Hi Sascha.

     

    Yes we finally got most of it working and the solution was a combination of things.

     

    We had to upgrade the firmware of our Cisco ISR CUBEs to support Tenant configurations - otherwise we couldn't get it to reuse the same TCP connection that was used for the registration. This solved the problem about the INVITEs being rejected

     

    We had, however several problems e.g. we couldn't dial a lot of numbers - especially mobile numbers that uses LTE - turns out that you had to adjust several things in the CUBEs config to get this to work and that this is specific til Telekom's SIP implementation so if you only have experience with SIP implementations in other countries, good luck trying to figure out what to adjust Fröhlich

     

    In the end, Cisco's TAC was not the ones that were able to solve the problems - their knowledge of the Telekom SIP implementation was apparently very limited but through a contact I managed to acquire the assistant from a German company called xevIT and those guys seems to know a lot about getting Cisco and Telekom SIP to work and solved the problems within a few house (where Cisco TAC had been on the case for 2 week without solving it).

     

    We still experience that calls being made using a SIP trunk is not as stable as with the old ISDN lines with calls sometimes being cut during conversation (where we can see from our traces that we receive a BYE from the Telekom SIP server during the calls) and some calls with pure voice quality (we have a DeutschlandLAN Connect IP 5 for an office with 20 people so there should be enough bandwidth assuming the product delivers as promised in the description) so I suspect that the product isn't quite mature enough yet.

     

    However since we've being forced away from the ISDN technologies we'll have to live with that for now and put our faith in Telekom continuously improving the quality of the product.

     

    With regards,

    Martin Moustgaard

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